Det är viktigt att synas som klubb

I dagens fotboll handlar mycket om pengar. Tyvärr för mycket om pengar. Rika miljardärer köper upp klubbar och pumpar in pengar för att värva de bästa spelarna som ska ta laget till stora framgångar, både nationellt och internationellt. Det gör att spelarövergångar och spelarlöner når löjliga summor. För bara 20 år sedan var en dyr värvning på runt 400 miljoner kronor, och nu kan den ligga på runt 2 miljarder. Därför är det så viktigt för mindre klubbar att synas för att ens kunna konkurrera. Det finns många olika sätt att synas på och i den här artikeln ska vi gå igenom hur FC Barcelona försöker synas.

Marknadsföring

FC Barcelona har länge tillhört ett av storlagen i Europa. Men just nu har laget enorma ekonomiska problem med skulder på över 10 miljarder, samtidigt som laget halkar efter i ligan och har tappat sin stjärna Lionel Messi. För det är ju så att fotbollen och pengarna har ett tydligt samband. Ju bättre man spelar, desto mer pengar får klubben. Tidigare marknadsförde klubben sig bland annat med Barca toons som var en animerad reklamfilm där spelarna var tecknade figurer och de var väldigt populära.

Med tanke på ekonomin är det viktigt att klubben värvar nya supportrar som går på matcherna, blir medlemmar och köper produkter kopplade till varumärket. På så sätt kan klubben få in pengar som till en början kan användas till att minska skuldberget.

Följer man FC Barcelona på sociala medier kan man se att de även har intressanta intervjuer med spelarna men även frågesporter och musikquizer så man lär känna stjärnorna på en mer personlig nivå. Det tror jag är en viktig del som gör att man kommer närmre sina idoler. Det gäller kort och gott att vara innovativ för att hänga med i det moderna internetlandskapet där man kan vinna mycket.

Capitalize