Bra träning för fotbollsspelare

För att bli en verkligt duktig fotbollsspelare räcker det inte att lära sig teknik och att dribbla – man måste också ha tillräckligt bra kondition och tillräckligt stark kropp för att klara av att hålla igång en hel match. För att få en kropp med de egenskaper som krävs för att kunna spela fotboll enligt sin bästa förmåga, finns vissa övningar och träningsformer som passar särskilt bra.

När det gäller konditionen finns det till exempel fler sätt att träna kondition på, och alla är inte bra för fotbollsspelare. Man ska till exempel inte ägna sig åt långdistanslöpning med lågintensiv konditionsträning, eftersom detta kan ha negativa effekter på en fotbollsspelares explosivitet på planen. Dessutom lägger sådan träning stor belastning på kroppen, vilket kan leda till skador. Därför bör man som fotbollsspelare istället träna kondition på ett sätt som efterliknar det sätt man rör sig på planen, det vill säga korta, snabba spurter som kan följas av perioder där man står stilla. Man ska med andra ord träna intervallträning.soccer-1473669_960_720

Styrketräningen hjälper framförallt till med att förhindra skador, genom att kroppen får bättre stöd av starka muskler. Man kan börja träna styrketräning som fotbollsspelare från att man är 9 år och uppåt, men man bör inte använda extra vikter vid träningen förrän man är runt 14-15 år. Bra övningar för fotbollsspelare är framförallt de som tränar benen, till exempel upphopp, utfall, step up (på exempelvis en bänk), enbenshopp och hopp i sidled. Detta eftersom benen är den del av kroppen som oftast råkar ut för skador inom fotboll, och som alltså behöver stabiliseras upp mest, och för att det är benen som gör det tyngsta jobbet på planen, då spelaren springer och sparkar på bollen. Därmed inte sagt att fotbollsspelare inte också kan ha fördel av att göra klassiska armhävningar – kroppen måste ju vara i balans.

Om du som tränare eller lagledare skulle vilja belöna ditt lag efter en hård fysträning eller för att de har gjort framsteg när det gäller sin kondition- och styrketräning, ska du boka in dem på Äventyrsbanan. Där kan man uppleva en verklig adrenalinkick på deras olika höghöjdsbanor. Det är också ett utmärkt ställe att anordna företagsevent i Stockholm.